Matematika pre druhý ročník gymnázií - spracovanie obrázkov
Zoznam učebníc:
- Zošit 1: Funkcie. Orbis Pictus Istropolitana Bratislava 1997
- Zošit 2: Geometrické zobrazenia. Orbis Pictus Istropolitana Bratislava 1997
- Zošit 3: Stereometria. Orbis Pictus Istropolitana Bratislava 1998
- Zošit 4: Zbierka úloh. Orbis Pictus Istropolitana Bratislava 1998
Zošit 4: Zbierka úloh
- Pokyny k spracovaniu taktilných obrázkov [txt] (verzia z 10.7.2002)
- Vzorkovník bodov, čiar, plôch a písma
Proces výberu obrázkov a hľadania spôsobu ich sprístupnenia dokumentujú aj nasledujúce návrhy zainteresovaných odborníkov.
Použité iniciály: VK=Viera Kopaničáková, TP=Elena Tomanová&Marta Pikulová, JJ=Jarmila Juhasčíková, AK=Anna Kormanová, MK=Martina Kobolková.
Nájdete tu pokyny: všeobecné | k jednotlivým obrázkom | zhrnutie.Vo všeobecnosti
MK: Vo všeobecnosti je potrebné obrázky zväčšiť, zvýrazniť čiary a použiť rôznu ale v celej knihe jednotnú hrúbku/vzor čiar súradnicových osí, čiar pre vynášanie súradníc a čiar grafov (hrubšia), použiť značenie v bodovom písme.
AK: Ak je v obrázku viac grafov, rozložiť ho tak, že postupne budú pribúdať čiary, to sa týka aj modelu kocky, najprv predná stena, v druhom obrázku aj kolmé hrany a v treťom obrázku aj zadná stena.
JJ: Obrázky zo sietí, rezov a ostatných časti stereometrie vynechať a taktiež aj obrázky z výsledkov.
VK: Tiež sa prikláňam k názoru, že obrázky vo výsledkoch nemusia byť.
Veľa príkladov je konstrukčných, po mojich skúsenostiach, málokto z
nevidiacich zvládne jednoduchú konštrukciu a v tejto učebnici sú dosť
zložité (napr. súmernosti).
K jednotlivým obrázkom
Okrem predchádzajúcich zásad by bolo pri nasledujúcich obrázkoch potrebné:
- Obr. 1a-c,3,49
- MK: stačil by slovný opis
- TP: Obrázky doporučujeme opísať napr. takto: A = {1,2,3,6} B = {1,2,5}
1 @ A -> 1 @ B, 2 @ A -> 1 @ B (@ je prvkom B45,15, -> B25,135)
Výhodou takéhoto zápisu je aj upevňovanie mat. symboliky.
Druhá možnosť je zápis pomocou stĺpcov. - Obr. 1a-c,5
- JJ: popísať napr. vymenovaním uspor. dvojíc
- Obr. 2
- JJ: zredukovať na a,c,e
- Obr. 2e,4b
- MK: plný a prázdny krúžok dobre rozlíšiť
- TP: Pre dobré rozlíšenie musia byť plné a prázdne krúžky veľmi veľké. Rozlíšenie doporučujeme zvýrazniť aj rôznymi geom. tvarmi, napr. plný krúžok s prázdnym štvorcom, ale so slovným vysvetlením.
- Obr. 4f, 5b, 16a-b, 17, 18, 50b, 51a-c, 52, 53a-b
- MK: čiarkované/bodkované vynesené súradnice bodov a vzor čiary pre pomocné osi?
- TP: Vo všeobecnosti si myslíme, že je vhodnejšie nahradiť čiarkované čiary bodkovanými čiarami s vhodne zvolenými dĺžkami medzier a vhodnou veľkosťou bodiek. Obrázok je vhodné doplniť vysvetlením významu čiar.
- Obr. 7a-b, 9a-b, 50a-b, 51a-c, 52, 53a-b, 54a-b, 55
- MK: Grafy funkcií v obrázku len očíslovať a predpisy funkcií dať do legendy pod obrázok, ak je len jedna, tak stačí meno funkcie mimo grafu
- TP: Súhlasíme s MK
- Obr. 9a-b, 50a-b, 51b-c
- MK: Vzory čiar pre jednotlivé grafy funkcií, pretože sa pretínajú
- TP: Súhlasíme s MK, ale pri malých odchýlkach im čiary splynú aj pri veľkých obrázkoch.
- Obr. 15a-c, 16a-b
- MK: 1 vzor výplne alebo vzory čiar?, meno funkcie mimo graf
- JJ: Ponechať s popisom cez ktoré body na x-ovej osi prechádza graf
- TP: Súhlasíme s MK
- Obr. 17, 18, 19
- MK: zmena mierky alebo dieliky na osi x nahradiť číslovaním a skutočné dať do legendy, 19-chyba v značení na osi x
- JJ: Ponechať a v 17-18 zredukovať x-ové súradnice na prvú a poslednú
- TP: 2 chyby! obr.17-namiesto posledného 3pí/2 má byť 5pí/2, obr.19-namiesto pí na osi x má byť 3 pí.
Pre lepšiu prehľadnosť dieliky na osi označiť písmenami A, B, C,... (aby čísla na číselnej osi nepovažovali za súradnice). Skutočné údaje dať do legendy. - Obr. 20
- MK: Zväčšiť a uviesť mierku, aby sa dalo po odmeraní správne počítať alebo (aj) uviesť už odmerané hodnoty?
- JJ: Vynechať
- TP: Do obrázku vpísať už skutočné dĺžky vzhľadom na náročnosť a nepresnosť merania u nevidiacich.
- VK: súhlasim s JJ, teda vynechať
- Obr. 21a-c, 22
- MK: zvýrazniť šípky vo vektoroch
- JJ: ponechať a priradiť na jednotlivých vektoroch body, pomocou ktorých sa budú dať pomenovať uhly
- TP: Súhlasíme s MK, kvôli popisu musia byť obrázky dostatočne veľké.
- Obr. 24
- JJ: zredukovať na obrázky a,c,d
- Obr. 28a-b, 29, 30, 35
- MK: Treba 2 obrázky - 1 úplný a 1 len s bodmi (S/T/U/V/X/Y/Z)
- TP: Súhlasíme s MK, body si musia prekresliť.
- Obr. 33
- MK: 3 obrázky s každým zo štvorcov samostatne + 1 spoločný, kde budú odlíšené vzorom čiary, zachovať sieť?
- TP: Súhlasíme s MK, sieť nakresliť výrazne ten�ími čiarami.
- Obr. 34
- MK: 1 obrázok len s "trojuholníkovou sieťou a za ním 3 obrázky so zvýraznenými dvojicami (vzorom čiary?) rovnoľahlých trojuholníkov
- TP: Súhlasíme s MK
- Obr. 37, 38a-d, 39a-b, 40a-c
- MK: Len prvý obrázok v sérii 37, urobiť skladačku siete?
- AK: nápad so skladačkou siete sa mi zdá výborný, ale to si urobíme aj sami
- TP: Ku každému obrázku aj skladačku. (Skladačku pre žiakov s menšou predstavivosťou). Príklady sú výborné na rozvíjanie predstavivosti a kombinačných schopností nev. žiakov.
- VK: myslím, že skladačka nie je potrebná, učiteľ to môže demonštrovať
- Obr. 41,42a-d
- MK: ?? ak je to pochopiteľné, tak treba model kocky, potom
(?namiesto druhého obr.) pohľady zhora, zdola, zbokov (len viditeľné
čiary, nie tak ako je urobený prvý obr.) a označenie vrcholov kocky a
až potom prvý obrázok s 2 vzormi čiar (pre pretínajúce sa priamky)
Ak je pochopený obr. 41, tak treba 2 (42d=3) vzory čiar pre pretínajúce sa priamky - TP: Príklad nie je vhodný pre samostatnú prácu nevidiaceho žiaka. Preto vysvetlenie nechať na učitea s modelom.
- VK: súhlasim s TP
- Obr. 43a-d, 45a-d, 47a-d
- MK: ?? drôtený model so štipcami-bodmi a obrázky pre steny, v ktorých je aspoň 1 bod, potom v ?? pôvodnom obrázku označenie vrcholov kocky a bodov, iný vzor pre "neviditeľné" čiary, pre body mimo hrán telesa v legende uviesť stenu/priamku kam patrí
- TP: Podľa nás príklady len modelovať.
- Obr. 44,46,48
- TP: Všetky rezy vysvetliť žiakom na modeloch. Riešenia nevyžadovať od žiakov.
- Obr. 44
- MK: ?? rez rovinou ANM a drôtený model ??
- VK: stačí model-zložité
- Obr. 46
- MK: vynecháme?? alebo teleso (model) + rovina QPA, ABC
- VK: vynechať
- Obr. 48
- MK: ?? obr. v rovine alfa a v rovine Aq
- Obr. 56a-b
- MK: ponechať??
- TP: neponechať
- Obr. 57a-d,58a-c,59a-d,60,61a-b,62a-d
- MK: ?? opis postupu
- TP: ako také sú pre nevidiaceho nečitateľné.
- Obr. 11, 12 (4-krát), 13 (4-krát), 14 (3-krát), 19(3-krát), 21, 26, 27, (len body z obr. 28a-b, 29, 30, 35),
- MK: Vytvoriť pracovné listy na dokresľovanie študentom. Aká technika?
- AK: tie pracovne listy sa mi zdaju reálne len ako tie euroobaly do ktorých si študent môže vsunútť podložku pod myš a teda to vidím ako moju domácu úlohu pred hodinou
- TP: Pracovné listy musia byť predkreslené pre každého žiaka na fólii. (Najlepšie píšucim perom pre lepšiu čitateľnosť vidiacimi učiteľmi.)
- Obr. 25
- MK: Akou technikou vyriešiť možnosť "gumovania" študentom v pripravenej predlohe?
- AK: dalo by sa to formulovať tak že namiesto vygumujte dať radšej dokreslite a stačia tam dva obrázky
- TP: Takú technika nepoznáme. Možné je vymodelovať obrázok napr. na magnetickej tabuli, a odoberať nepotrebné štvorčeky.
- Obr. 36
- MK: Náročná stereometria, ktorú nebudeme v tejto forme spracúvať?
- TP: Súhlasíme s MK
Zhrnutie (vynechať/opísať/spracovať)
- Vynechať nasledujúce obrázky
- MK: 36,?41-48,57-62
- JJ: 2bdf,3,7,8d,9a,20,24bf,25,33-34,36-62
- TP: 36,41-48,56
- VK: súhlasím s predch - 20, 44, 46, obr. z výsledkov
- Slovne opísať nasledujúce obrázky
- MK: 1,3,49,?57-62
- JJ: 1,5
- TP: 1,3,49
- Spracovať nasledujúce obrázky
- MK: 2,4-40,49-55,?56
- JJ: 2ace,4,6,7,8abc,9b,10-19,21-23,24acd,26-32,35
- TP: 2,4-40,49-55